KALDOUN



Nevěřila jsem, co jsem našla na internetu receptů na kaldoun! Nyní Vám tedy představím ten pravý :)! Ten náš, co dělala prababička, babička, maminka.
Ingredience:
3 kuřecí skelety
1/2 květáku nebo jeden malý
sůl, pepř
neoloupaná cibule
kousek másla
2 lžíce hladké mouky
Kuřecí skelety a cibuli omyjte, vložte do hrnce, osolte a přiveďte k varu. Odstraňte pěnu z vývaru, plamen stáhněte a vařte na mírném plameni tři hodiny.
Květák nakrájejte na malé růžičky, vložte do hrnce, osolte, zalijte vodou a dejte vařit. Uvařte na skus.

Ingredience na knedlíčky:
2 rohlíky den staré
1 vejce 
50 g másla
mléko
strouhanka
hladkolistá petržel
muškátový oříšek
sůl, pepř


Rohlíky nakrájejte a zalijte mlékem. Bílek si vyšlehejte do husté pěny. V druhé míse vyšlehejte máslo se solí, pomalu přidejte žloutek a zašlehejte. Přidejte vymačkané rohlíky, pokrájenou petržel, pepř, nastrouhaný muškátový oříšek (jen 3x strouhněte na struhadle) a opatrně zamíchejte sníh z bílku. Jestliže je směs řídká, přidejte strouhanku. Tvořte malé knedlíčky, a zavařte ve vařící vodě. Zkuste jeden uvařit na zkoušku a podle konzistence můžete přidat ještě strouhanku.
Polévku sceďte, oberte maso, vraťte do vývaru, přidejte povařený květák. Zahusťte světlou jíškou z másla a mouky a povařte. Na závěr vložte do polévky knedlíčky a ozdobte nasekanou petrželí.



6 komentářů:

  1. Jsem hrozně vděčná za tenhle recept. Vařila ho babička, která už nežije a recept jsem nemohla nikde najít. Ráda si kaldoun uvařím a zavzpomínám na nejlepší babičku na světě, ještě jednou díky :)!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše babičky měly stejné chutě, taky babičku už nemám. Ale naštěstí ho vaří maminka poměrně často. Už mám recept na blogu, v mé veřejné kuchařince, takže teď už ho nezapomenu :).
      U nás se prostě nedávaly nudle, droby a ani žádná kořenová zelenina...prim v něm hrály tyto knedlíčky, které jsou opravdu senzační...
      Děkuju moc Ájo. Hezký víkend,P.

      Vymazat
  2. Nějak jsem žila v domnění, že se do kaldounu dávají vnitřnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, také píši, že receptů na kaldoun jsou spousty a asi každá rodina jej vaří po svém. U nás se vařil takhle a neříkám, že je to ten pravý :). A já jsem jen ráda, protože díky mému vysokému cholesterolu vnitřnosti jíst nesmím. Viz čl. z netu, trochu osvěty :) : Vnitřnosti by prakticky vůbec neměli jíst lidé trpící zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi a lidé se zvýšeným množstvím purinových látek. Těchto složek totiž droby obsahují velké množství.
      Tak, Katko.... :)

      Vymazat
  3. Ahoj Petro, dekuji za tip na tuto polevku. Jemna maslova chut s uzasnymi knedlicky cini tuto polevku fantastickou. Mirnejsi narocnost stoji za to. Rodina byla nadsena.

    Martin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je snad můj první chlap tady!!! Moc děkuju a jsem ráda, že jste se do ní pustil a že Vám chutnala! Krásný zbytek neděle, P.

      Vymazat